Reisebrev fra samling 3 av kurslederopplæringen

Valnesfjord helsesportsenter (VHSS) møtte oss første kursdag med bålkaffe og frukt i gammen, før vi fikk et lite innblikk i hva de gjør på helsesportsenteret ved Tine-Lise Larsen Solhaug, som også presenterte rutiner for beredskap, prosedyrer og praktisk gjennomføring av uteaktiviteter med pasienter. Vidar Schei Johansson presenterte rapporten «videreføring av uteaktiviteter etter rehabilitering ved VHSS».

Kursdeltakerne fikk testet kano og kajakkpadling, med hovedfokus på sikkerhet og aktiviteter for alle. Vi fikk innføring i hvordan gjøre alt man kan for å gjøre det trygt og behagelig når man skal legge til rette for å ta med pasienter eller kursdeltakere i båten. De ansatte ved VHSS bruker sin kreativitet og det som står i deres makt til å legge til rette for at de som ønsker det, skal få muligheten til å oppleve mestring i kajakk eller kano. Det å komme så nært vannet gir en egen følelse av ro, man vugges og man blir stille, pusten går roligere og man kjenner på en indre fred. Instruktørene fra VHSS Inger Sjöberg, Hanne Jakobsen, Tove Lise Jensen og Tine-Lise snakket om hvordan unngå å «servere» en tur, hvordan de tilrettelegger for at turdeltakerne skal gjøre jobben og fordeler arbeidsoppgaver med mål om at de skal beherske turlivet også når de kommer hjem etter endt opphold på VHSS. Det handler om at de skal oppleve mestring ved båltenning, matlaging og det som skal til for å skape en god turopplevelse.

I «fri lek»-tida første dagen, gikk vi samlet en runde på kloppebelagt sti med nydelig utsikt til fjellene i Sjunkhatten nasjonalpark. Turen gav oss et flott oppsyn med tre svaner på den lille tjønna. Det blir tidlig mørkt på denne tiden av året, så vi rakk akkurat tilbake til leir før mørket kom og med klarvær på denne tiden av året, blir det kaldt om kvelden. Da var det godt at den store lavvoen fortsatt sto oppe, slik at bålpraten og kveldskosen ble holdt i lavvoen.

Undertegnede ble utfordret til å sove i hengekøye for første gang, og med sterk tvil og lag på lag med liggeunderlag, kom jeg meg opp i hengekøya etter tre forsøk, de to første havnet jeg på trygg grunn på bakken etterfulgt av masse latter. På tredje forsøk fikk jeg hjelp til å komme meg opp og havnet trygt i varm deilig sovepose. Det var mye mestring i å sove i hengekøye, spesielt når vi våknet til rim på bakken og kjenne at man faktisk er varm og god til tross for nattefrosten. Vi har noen badere i gruppa, og selv om det var minusgrader i lufta, hoppet de uti vannet, som jo var varmere enn lufta 😊

Andre kursdag presenterte Inger Sjöberg og Tine-Lise Larsen Solhaug aktivitetshjelpemidler og vi fikk testet ulike typer sykler på en fin tur opp til Fongenhytta. Etter lunsj fikk vi testet handikap i form av KOLS (puste kun med munnen gjennom et sugerør), astma (litt større sugerør), blind, slagrammet med halvsidig lammelse (tunge vekter festet på venstre arm og bein) og en med ryggmargsskade (lam fra livet og ned). Med disse handikapene skulle vi gå en runde i ulendt terreng. Dette gav en erfaring som vi lærte mye av, blant annet at man kunne tegne fjellene på ryggen til den blinde, slik at den kunne få et inntrykk av utsikten vi så.

På kvelden fikk vi besøk av to brukere fra VHSS. Det var spennende å høre deres erfaringer med bruk av naturen i terapi og behandling ved VHSS. Vi er utrolig takknemlige for at de begge ville komme og dele med oss!

Siste kursdag fikk vi et lite innblikk i bruk av hest i rehabilitering, av Carola Biberg ved VHSS. Det er utrolig spennende hva et samspill mellom hest og pasient kan føre til og kunnskapen Carola sitter på etter alle år i arbeidet med hest i rehabilitering er helt unik.

Vi avsluttet kurset med samling rundt bålet med oppsummering og veien videre. Heldigvis var det to kursdeltakere som har tatt på seg jobben med å holde i ideen om at vi i alle fall må komme oss på tur sammen. Vi er blitt en trygg gruppe med personer som ikke kjente hverandre før, så det gleder vi oss til. Det ble til slutt lest et dikt av Åsmund Seip fra diktboka «Bålet».

Tusen takk Inger Marie Kvarum som har fulgt oss alle tre samlingene!

Vennlig hilsen Kristine Ulvestad.

Tove Lise Jensen, Inger Sjøberg, Tine-Lise Larsen Solhaug og Hanne Jakobsen ved Valnesfjord Helsesportssenter